.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احداث چهار سد لاستیکی در مازندران

شمال نیوز: سرپرست آب منطقه ای مازندران گفت: چهار سد لاستیکی در مازندران در حال احداث است.


به گزارش شمال نیوز به نقل از تسنیم، حسین زارع شامگاه چهارشنبه در دیدار با مدیران آب منطقه ای مازندران اظهار کرد: میزان نزولات سالیانه در استان مازندران بالغ بر 16 میلیارد متر مکعب بوده که از این مقدار حدود 10 میلیارد آن تبخیر و تعرق و 5.6 میلیارد دیگر تبدیل به منابع آب تجدید شونده می شود که از منابع آب تجدید شونده حدود 5.4 میلیارد متر مکعب آب سطحی و 9.1 میلیارد دیگر آن زیرز مینی است.

وی با اشاره به متوسط بارندگی دراز مدت استان افزود: سالانه از 5.6 میلیارد متر مکعب پتانسیل تجدید شونده در استان، حدود 4.3 میلیارد آن مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر آن به میزان حدود 82 درصد به مصرف کشاورزی می رسد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به تعدد منابع آبی در مازندران افزود: در استان بیش از 140 رودخانه و 130 هزار حلقه چاه جهت استفاده از آب زیر زمینی وجود دارد که بیش از 95 درصد این  چاه ها کمتر از 50 متر عمق دارند.

وی با اشاره به فعالیت های شاخص شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: هم اکنون 10 سد مخزنی با ظرفیت تنظیم حدود 420 میلیون متر مکعب که 90 هزار هکتار از اراضی پایاب را آبیاری می کنند در دست بهره برداری است.

زارع گفت: امیدواریم با اجرای سه طرح مهم دیگر تأمین آب هراز، گلورد و چالوس ظرفیت تنظیم آب در استان را به رقم یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب برسانیم.

وی، اعتبار طرح های ملی این شرکت در سال 92 را 151 میلیارد تومان و اعتبار طرح های استانی را 15 میلیارد اعلام کرد و خواستار تخصیص 100 درصد آن شد.

سرپرست آب منطقه ای مازندران افزود: هم اکنون 4 سد لاستیکی جدید در استان در دست اجرا بوده که هر یک 15 الی 95 در صد پیشرفت فیزیکی دارند که با بهره برداری از آن ها سالانه حدود شش میلیون متر مکعب آب تنظیم و در اختیار حدود دو هزار هکتار قرار می گیرد.

وی با تشریح هر یک از طرح های عمرانی شرکت به ویژه طرح های آبرسانی به شهرها، مهم ترین مشکلات پروژه ها را  عدم تخصیص کافی و به موقع اعتبارات، افزایش بی رویه قیمت اراضی جهت اجرای طرح ها، تعدد مالکیت به ویژه در شبکه های آبیاری و زهکشی و تأمین منابع قرضه بر شمرد.

زارع افزود : برای طرح هایی که در دست اجرا داریم، 2400 هکتار اراضی نیاز بوده که تاکنون حدود 1500 هکتار آن خریداری و مورد استفاده قرار گرفت.

تاکید بر تامین آب کشاورزان

ربیع فلاح، استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: یکی از بهترین کارهایی که در مازندران می توان انجام داد تأمین آب برای تمام بخش ها است.

وی افزود: یکی از مهم ترین اولویت ها در استان، تأمین آب برای بخش های کشاورزی، شرب و صنعتی بوده که باید تلاش کنیم بخشی از عقب ماندگی های این بخش در استان  را جبران کنیم.

استاندار مازندران با اشاره بر ضرورت برخورداری از یک برنامه مناسب برای به سرانجام رساندن طرح مهم توسعه منابع آب در استان، تأکید کرد: تلاش کنیم با همدلی و بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود مشکل اعتباری این طرح ها را که سبب طولانی شدن برخی از پروژه ها شد رفع کنیم.

فلاح با تأکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه گذاری طرح تامین و انتقال آب در استان افزود: در تلاش هستیم تا یک عدالتی در توزیع اعتبارات استان با توجه به  طرح های عمرانی دستگاه اجرایی اتفاق بیافتد.

استاندار مازندران با قدردانی از تلاش مجموعه آب استان، از آب به عنوان محور توسعه همه بخش یاد کرد و خواستار تلاش بیشتر جهت مهار آب در استان شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.246 seconds.